Kõigepealt defineerin ära mis loom see propaganda on. Sirvisin hiljuti ühte toredat raamatut nimega "Poliitika ja valitsemise alused", mille autoriteks on meie kooli riigiteaduste instituudi õppejõud, ning leidsin sealt seletuse propagandale, mis on päris hästi ära defineeritud.
Propaganda on üks tuntumaid ja vanimaid strateegilisi võtteid mida massimeedias kasutatakse. Selle tuum on manipuleerida inimese hoiakute ja käitumisega propagandisti soovitud tulemuse saavutamiseks. Selleks kasutatakse jämedat ülelihtsustamist (hüüdlausetes kõnelemine, mõjusate visuaalide kasutamine), "õige" ja "vale" vastandamist ning pidevat kordamist. Propaganda on suunatud rahva hoiakute mõjutamisele.
Kõige rohkem kasutatakse propagandat seoses valimistega, ütlen ausalt, et need pidevad reklaamid mida lastakse telekas ning kleebitakse majadele/postidele ajab hulluks. Lubatakse igasuguseid asju rahvale kokku, ainult selleks, et endale rohkem hääletajaid juurde saada. Tihti lubatakse ka selliseid lubadusi, mida hiljem täide ei viida, isegi siis kui antud erakond peaks võimule pääsema. Propagandaga eesmärgiks on massidele brainwash teha ning leidub rahvahulki kelle puhul see isegi õnnestub, aga õnneks leidub ka inimesi kes selle tsirkusega kaasa ei lähe. Mina isiklikult ei pööra igasugustele reklaamidele ning kampaaniatele erilist tähelepanu. Ma küll märkan neid enda ümber, aga tavaliselt siiski võtan asja kaine mõistusega ning mõtlen läbi kas antud lubadus on ikka teostatav või mitte.
Mõned näited Barack Obama 2008. aasta valimiskampaaniast USA-s (allikas: Google) :
Kust veel võib propagandat leida?
Ka sotsiaalreklaami kui eesmärgilt üllast žanri viljeldakse sageli just propagandavõtteid kasutades.
Näiteks suitsetamisvastastes kampaaniates võib leida propagandaelemente : pidevalt korrutatav ning väärtustega seonduv hüüdlause, mittesuitsetajat peetakse kangelaseks samal ajal kui suitsetajat antikangelaseks, kopsuvähk või halb jume, lubadus suitsetamisest loobumisega muuta elu paremaks.
Arvan, et propaganda kasutamine sotsiaalreklaamides paneb inimesed mõtlema oma pahede üle ning neid võiks veelgi rohkem meedias toonitada.
Veel pilte :) (allikas: Google) :
Kas propagandavõtete kasutamine sotsiaalreklaamides tagab soovitud tulemuse?
Ketli :)
kena lugu ja viited kampaaniatele igati asjakohased :)
VastaKustuta